تفاوت افراد موفق و افراد خیلی موفق!

چند روز پیش بود که یک مدیر اجرائی موفق و باسابقه را دیدم و سوال کردم "چطوری؟" بلافاصله جواب داد: سفر می کنم، روی روش های مختلف کار می کنم تا کسب و کارم رو به روز کنم، در شغلم تغییراتی میدم و با بچه هام وقت می گذرونم!" به نظر می رسید زندگی اش سخت و پرمشغله است، ولی کاملا از آن راضی است. این بار سوال کردم: "واقعا روبراهی؟" یک مرتبه کاملا احساساتی شد و واقعیت زندگی اش را بیرون ریخت: استرس، خستگی از فشارهای کاری، و نداشتن فرصت برای فکر کردن، بازی کردن با بچه ها و یا لذت بردن از زندگی! نکته خنده دار اینجا بود که تمام ساعت هایش طبق برنامه ریزی پیش می رفتند، اما زندگی اش واقعا روی غلتک نبود.

یکی از واقعیتهای تلخ دنیای امروزی این است که خیلی از ما به دنبال یک زندگی ایده آل هستیم و حاضریم خودمان را تلف کنیم و شب ها چهار ساعت بخوابیم، ولی دست رد به سینه کسی نزنیم. به ندرت پیش می آید که به کسی بگوئیم: "الان سرم خیلی شلوغه!" چنین نگرش و رفتاری باعث می شود قدرت خلاقیت و تفکرمان را از دست بدهیم و نتوانیم آن قدر که باید و شاید سخت کوش باشیم و به بالاترین قله ها برسیم. در ادامه قصد داریم برخی از تصورات اشتباه درباره موفقیت که باعث می شوند نتوانیم به جائی برسیم را، مرور کنیم:

 

تصور اشتباه اول:

انسان های موفق هرطور که شده برای همه چیز و همه کس وقت می گذارند!

واقعیت:

انسان های خیلی موفق به دنبال انتخاب بهترین ها هستند.

وارن بافر معتقد است: "فرق بین انسان های موفق و خیلی موفق این است که گروه دوم تقریبا به همه چیز نه می گویند!". منظور از این جمله این نیست که بدون برنامه نه بگوئیم، واقعیت این است که باید کاملا حساب شده، آگاهانه و از روی استراتژی مشخصی، هر چیز بیمعنا و مفهومی را از زندگی مان حذف کنیم. این رویکرد را باید سرتاسر سال پیش بگیریم، نه فقط سالی یک مرتبه در جلسات برنامه ریزی! باید سعی کنیم هر چیز و هرکس را که مایه اتلاف وقت است از زندگی مان حذف کنیم؛ حتی گاهی بهتر است فرصت هایی را که به ظاهر واقعا استثنائی به نظر می رسند از دست بدهیم! تعداد کمی از افراد هستند که شجاعت دارند به این شکل زندگی کنند و تبدیل به انسان ها و سازمان های خیلی موفق شوند.

تصور اشتباه دوم:

انسان های موفق شب ها چهار ساعت می خوابند!

واقعیت:

انسان های خیلی موفق به اندازه کافی استراحت می کنند تا بتوانند کارائی بالایشان را حفظ کنند.

اندرس اریکسون در تحقیقات مفصلش بر روی نوازندگان ویولون متوجه شد بهترین نوازندگان، نسبت به سایرین زمان بیشتری تمرین می کنند؛ اما نکته ای که شاید عجیب به نظر برسد این است که فاکتور دوم موفقیتشان خواب خوب بوده است؛ بهترین ویولون نوازان روزانه چیزی نزدیک به 8.6 ساعت می خوابند.

 

تصور اشتباه سوم:

انسان های موفق تفریح نمی کنند تا وقتشان تلف نشود!

واقعیت:

انسان های خیلی موفق به اندازه کافی تفریح می کنند تا خلاقیتشان پرورش پیدا کند.

"کن رابینسون"، که کل زندگی کاری اش را به بررسی خلاقیت دانش آموزان گذرانده، در ضمن تحقیقاتش متوجه شد مدارس به جای اینکه خلاقیت بچه ها را از طریق بازی و تفریح پرورش بدهند، آن را سرکوب می کنند. رابینسون معتقد است شیوه آموزشی مان مثل فست فود شده، همانطور که فست فود بدن ها را ضعیف کرده، روحیه و انرژی بچه ها هم در اثر شیوه های غلط آموزشی از بین رفته! قوه تخیل مهم ترین عاملی است که می تواند باعث موفقیت فرد شود!"

تصور اشتباه چهارم:

انسان های موفق زودتر از همه برای سوالات جواب پیدا می کنند!

واقعیت:

انسان های خیلی موفق عادت دارند خوب گوش کنند.

واقعیت این است که افرادی که بیشتر از بقیه صحبت می کنند، معمولا حرف حساب چندانی ندارند. درعوض آن هایی که خوب گوش می کنند، جان مطلب دیگران را می گیرند و به اندازه کافی حرف برای گفتن دارند.

تصور اشتباه پنجم:

انسان های موفق بر روی کاری که سایر رقبا می کنند تمرکز می کنند!

واقعیت:

انسان های خیلی موفق سعی می کنند بر روی کاری که خودشان بهتر از همه انجام می دهند منعطف باشند.

لری گلویکس، سرمربی سابق تیم راگبی دبیرستان هایلند، موفق ترین سرمربی در کلّ امریکا است؛ تیمش 418 بازی را برده و در طول 36 سال تنها 10 باخت داشته است. یکی از مهم ترین سوالاتی که بازیکنان لری از وی می شنیدند این بود که: "همین الان مهم ترین چیز چیه؟" واقعیت این بود که لری دوست نداشت بازیکنانش به کار بقیه رقبا کار داشته باشند. میخواست فقط به فکر بازی خودشان باشند.

شاید این جمله مشهور را شنیده باشید که: "بزرگترین دشمن واقعیت، معمولا دروغ و ریا نیست! بلکه تصورات اشتباهی است که در ذهن افراد حک می شوند و هیچ وقت هم پاک نمیشوند." حتی در زندگی مدرن این روزها هم ممکن است افراد درباره هرچیز دچار تصورات اشتباه شوند؛ حتی یک مدیر موفق و باسابقه هم ممکن است در مسیر رسیدن به موفقیت و محبوبیت، از واقعیت ها دور شود و گمان کند مجبور است همه را راضی نگه دارد و تا جایی که توان دارد مایه بگذارد. اما هیچ نیازی نیست تا این حد خودمان را زجر بدهیم. باید ببینیم چه چیزی واقعا مهم است و هر چیز دیگری غیر از آن را حذف کنیم. انتخاب چنین مسیری در زندگی واقعا شجاعت می خواهد. باید سعی کنیم میان محبوبیت موقت و احترام طولانی مدت تعادل برقرار کنیم؛ در این صورت بر اوضاع بیشتر مسلط می شویم و می توانیم از زندگی مان لذت بیشتری ببریم. علاوه بر این می توانیم به جای یک فرد موفق، یک انسان خیلی موفق باشیم...

منبع: مجله آمریکایی کارآفرین
مرجع : سایت بساط

نظـــــــرات (1)

  1. حسین یکدل

    عالی بود. با تشکر از مقالات مفید و کاربردی سایت.